La nova espècie ha estat batejada amb el nom de Nievesia sossisensis i pertany a la tribu dels ancomomins, un grup de primats de l’Eocè de mida molt petita (s’estima que els individus del gènere Anchomomys, per exemple, pesaven entre 100 i 150 grams). Nievesia sossiensis va viure fa uns 35 milions d’anys i és el primer representant d’aquesta tribu que es troba al jaciment de Sossís, al Pallars Jussà.
Els ancomomins formen part dels adapiformes, un grup que comprèn diverses famílies de primats extints que va ocupar gran part de l’hemisferi Nord, el Nord d’Àfrica i l’Àsia tropical des de l’Eocè fins al Miocè, fa entre 55 i 5 milions d’anys. Es caracteritzen per una dentició bastant primitiva, amb unes premolars allargades, que presenten una cúspide molt gran, amb els extrems de davant i darrera tallants i uns laterals plans.
Nievesia sossisensis, a diferència d’altres ancomomins, no presenta l’esmalt arrugat i destaca per la presència d’un mesostil (una petita cúspide) a les molars superiors. També es caracteritza per tenir unes molars inferiors més grans que la majoria d’ancomomins i per no presentar paracònid (una cúspide que corona la dent per la part de davant). L'article que descriu la nova espècie s'ha publicat aquesta setmana en línia a la revista Journal of Human Evolution i el signen Judit Marigó, Raef Minwer-Barakat i Salvador Moyà-Solà, investigadors de l'Institut Català de Paleontologia Miquel Crusafont.

El nom del nou primat ha estat escollit en honor a Nieves López Martínez, paleontòloga destacada pels seus estudis en mamífers del Cretaci i del Cenozoic dels Pirineus i que va desenvolupar una gran tasca al jaciment de Sossís. Filogenèticament, els resultats situen aquesta espècie propera a Mazateronodon i, en segona instància a Anchomomys, dos gèneres d'ancomomins presents en altres jaciments de la Península Ibèrica.
Un grup poc conegut
Els primats de l'Eocè han estat un grup tradicionalment poc estudiat. El paleontòleg Miquel Crusafont i els seus col.laboradors en van descriure la seva presència als anys 60 en jaciments com el de Sant Jaume de Frontanyà o Sossís. Durant la dècada dels 90, els investigadors de l'ICP Salvador Moyà-Solà, Meike Köhler i altres col.laboradors, van recuperar i estudiar grans volums de sediment que han permès obtenir una de les col.leccions més grans d'Europa de determinats grups de primats fòssils.
Els darrers anys han estat els investigadors de l'ICP Judit Marigó i Raef Minwer-Barakat, dirigits per Salvador Moyà-Solà, els que han agafat el relleu i han descrit nous gèneres i espècies com Anchomomys frontanyensis al jaciment de Sant Jaume de Frontanyà o la mateixa Nievessia sossisensis, a Sossís. La seva recerca està contribuint a determinar les relacions filogenètiques dels primats de l'Eocè a la Península Ibèrica.
+ info: Marigó, J., Minwer-Barakat, R. & Moyà-Solà, S. (In press). Nievesia sossisensis, a new anchomomyin (Adapiformes, Primates) from the early Late Eocene of the southern Pyrenees (Catalonia, Spain). Journal of Human Evolution, http://dx.doi.org/10.1016/j.jhevol.2012.11.004.
Noticies relacionades:
- Un primat o un lèmur volador?
